GENERELLE VILKÅR OG BETINGELSER FOR FORBRUGERKØB
Opdateret 17.06.2020
Disse vilkår og betingelser (”Forretningsbetingelser”) finder anvendelse når du (”kunden”) foretager køb hos Eden Springs Denmark A/S (“Eden Springs”) på hjemmesiden www.edensprings.dk
Eden Springs opbevarer ikke nødvendigvis en kopi af de Forretningsbetingelser, som kunden accepterer i forbindelse med køb, men den seneste version af forretningsbetingelserne vil være tilgængelig på hjemmesiden.
Hvis der er indgået en aftale om udstyrsleje med en af Eden Springs’ eksterne partnere, så vil aftalen være underlagt den eksterne partners vilkår og betingelser, hvorfor der også henvises til disse.
1. Kontaktoplysninger
Eden Springs Denmark A/S
Jernholmen 39
2650 Hvidovre
CVR-nummer: 81852928
Tlf. 80304040
Email: info@edensprings.dk
2. Ydelser
Eden Springs leverer vandkølere og kildevandsdunke direkte til kundens hjem.
Lejet udstyr (inklusive stativer) vil blive udlejet til kunden i henhold til disse generelle vilkår og betingelser og de specifikke vilkår i tilbuddet accepteret af kunden.
Hvis kunden har valgt ”Engangskøb (på kald)”-ydelsen kan kunden til enhver tid efterspørge og få tilsendt det ønskede antal kildevandsdunke, dog således at der ved hver bestilling mindst skal bestilles et antal svarende til den aktuelt gældende minimumsbestilling.
Hvis kunden har valgt ”Leje af køler (rute)”-ydelsen, betaler kunden hver måned for leje af den ønskede vandkøler. Kunden kan til enhver tid bestille det ønskede antal kildevandsdunke, dog således at der ved hver bestilling mindst skal bestilles et antal svarende til den aktuelt gældende minimumsbestilling. Når lejeaftalen ophører (uanset årsag), skal kunden tilbagelevere vandkøleren til Eden Springs.
Eden Springs leverer i Danmark. Hvis kunden ønsker, at indgå aftale om levering i andre lande henvises til den lokale hjemmeside – se en liste over disse her
3. Levering af vand (kildevandsdunke)
Eden Springs påtager sig at levere vand til kunden efter særskilt bestilling fra kunden. Medmindre andet er aftalt mellem Eden Springs og kunden, vil levering normalt ske til kundens adresse inden for 2-10 hverdage efter at Eden Springs har modtaget en bestilling fra kunden, men leveringstiden kan variere afhængig af leveringsadressen.
Eden Springs gør opmærksom på, at der kan forekomme forsinkelser. Hvis der forekommer en uventet forsinkelse, bedes kunden kontakte Eden Springs.
4. Levering af udstyr
Eden Springs kontrollerer, at alt udstyr (vandkølere mv.), der leveres til kunden efter aftale, er blevet testet og fungerer korrekt på tidspunktet for levering. .
5. Modtagelse af varer og reklamationsret
Kunden er forpligtet til at kontrollere det modtagne udstyr samt de modtagne kildevandsdunke ved levering, både hvad angår kvalitet og antal.
Købelovens regler om mangler er gældende for alle varekøb på hjemmesiden.
Ved køb af udstyr eller vand på hjemmesiden har kunden i overensstemmelse med købeloven 24 måneders reklamationsret over for mangler ved det leverede. Det er en betingelse for udøvelse af reklamationsretten, at kunden skriftligt eller mundtligt informerer Eden Springs om manglen inden for rimelig tid efter, at kunden er blevet opmærksom på den. I tilfælde af mangler kan Eden Springs vælge mellem at afhjælpe manglen eller at foretage omlevering, medmindre at købeloven berettiger til andet.
6. Serviceaftale
Service på udstyr dækket af en serviceaftale mellem Eden Springs og kunden må kun foretages af Eden Springs' autoriserede servicepersonale eller tredjemand anvist af Eden Springs.
Hvis der er indgået en serviceaftale, foretages der i overensstemmelse med aftalen serviceeftersyn hos kunden med bestemte intervaller som nærmere beskrevet nedenfor. Kunden skal sikre adgang til udstyr omfattet af en serviceaftale, så Eden Springs eller en tredjemand anvist af Edens Springs kan udføre den pågældende service på det aftalte tidspunkt.
Kildevandskøler (BWC)
Der anbefales at der foretages serviceeftersyn to gange om året (i overensstemmelse med retningslinjerne fra ”Watercoolers Europe”). Så fremt eftersynet foretages af Eden Springs, tager det primært sigte på forebyggende vedligeholdelse i overensstemmelse med Eden Springs’ gældende vedligeholdelsesprogram, hvorved hanerne og udstyret rengøres. Der vil blive foretaget eftersyn for lækager. Kabinettet og drypbakken rengøres.
Service-/teknikerbesøg og bestilling af reservedele, der ikke er dækket af serviceaftale, faktureres efter gældende dagspriser.
Hvis der er indgået en serviceaftale med et andet indhold end ovenstående, vil det være angivet i aftalen.
7. Aftaleperiode og opsigelse
Hvis kunden har indgået en lejeaftale (kunder omfattet af ” Leje af køler (rute)”) starter aftaleperioden på dagen for levering og eventuel aftalt installation af vandkøleren. Har kunden indgået en serviceaftale, så løber denne fra tidspunktet for aftalens indgåelse.
Kunden kan til enhver tid opsige serviceaftalen og lejeaftalen ved at rette skriftlig henvendelse til Eden Springs - kontaktoplysningerne fremgår af punkt 1 ovenfor. I tilfælde af opsigelse vil serviceaftalen eller lejeaftalen vedblive at være i kraft indtil udløb af den påbegyndte aftaleperiode, hvorefter serviceaftalen eller lejeaftalen automatisk ophører.
Eden Springs har tilsvarende ret til at opsige de førnævnte aftaler til enhver tid til udgangen af den påbegyndte aftaleperiode forudsat, at kunden gives skriftlig meddelelse herom .
Ved opsigelse af en lejeaftale afhenter Eden Springs udstyret uden omkostninger for kunden.
8. Priser, betingelser for betaling og gebyrer
Prisen, som skal betales, oplyses i forbindelse med aftaleindgåelsen og vil fremgå af ordrebekræftelsen. Kunden påtager sig at betale det aftalte beløb i overensstemmelse med betingelserne i dette afsnit 8 og eventuelt andre aftalte vilkår vedrørende betaling.
Betaling, herunder for en lejeaftale, vil ske ved brug af de kortoplysninger, som kunden har afgivet i forbindelse med sin bestilling, medmindre andet er aftalt på tidspunktet for aftalens indgåelse eller efterfølgende.
Leje af udstyr og ydelser efter serviceaften opkræves bagudrettet. Der opkræves betaling for vand efter levering.
Betaling skal ske indenfor 14 dage regnet fra fakturadatoen, medmindre andet er aftalt. Har kunden indgået en aftale om automatisk betaling, så trækkes det aftalte beløb automatisk den første hverdag i hver måned. I tilfælde af forsinket betaling, vil der blive opkrævet et rykkergebyr i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser herom. Derudover forbeholder Eden Springs sig ret til at opkræve rente for forsinket betaling i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser herom.
I tilfælde af forsinket/udebleven betaling hæfter kunden for Eden Springs omkostninger forbundet med inddrivelse af gæld, tilbagelevering af udstyr eller andre omkostninger forårsaget af den forsinkede/udeblevne betaling. Eden Springs forbeholder sig ret til at tilbageholde levering af udstyr og/eller serviceeftersyn, hvis kunden ikke overholder sine betalingsforpligtelser.
Der opkræves gebyr for afsendelse af papirfaktura.
9. Fortrydelsesret
Kunden har ret til at træde tilbage fra aftalen uden begrundelse inden for 14 dage.
Ved køb af kildevandsdunke udløber fortrydelsesretten 14 dage efter den dag, hvor kunden har modtaget varen.
Ved indgåelse af en serviceaftale eller en aftale om leje af vandkøler, herunder aftale om installation, gælder, at kunden har ret til at træde tilbage fra serviceaftalen eller lejeaftalen uden begrundelse inden for 14 dage efter aftalens indgåelse. For lejeaftalen gælder dette dog ikke, hvis installation er gennemført inden udløb af fortrydelsesretten, og hvis kunden udtrykkeligt har givet samtykke hertil samt er blevet gjort opmærksom på, at fortrydelsesretten dermed bortfalder.
For at udøve fortrydelsesretten skal kunden meddele Eden Springs sin beslutning om at fortryde købet i en utvetydig erklæring. Kunden kan i den forbindelse anvende den standardfortrydelsesformular, der kan tilgås her, men brugen heraf er ikke obligatorisk.
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis kunden sender sin meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesretten er udløbet.
Hvis kunden udøver sin fortrydelsesret, refunderer Eden Springs alle betalinger modtaget fra kunden uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor Eden Springs har modtaget meddelelse om at kunden ønsker at udøve sin fortrydelsesret. En sådan tilbagebetaling gennemføres med samme betalingsmiddel, som kunden benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre kunden udtrykkeligt har indvilget i noget andet.
Eden Springs afhenter varen hos kunden for egen regning.
Kunden hæfter for en eventuel værdiforringelse af varen, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, varen fungerer på.
10. Prisændringer mv.
Eden Springs kan til enhver tid ændre disse Forretningsbetingelser og indgåede lejeaftaler, herunder priser, hvis dette eksempelvis måtte være relevant som følge af ny lovgivning, vejledninger fra offentlige myndigheder, øgede omkostninger forbundet med aftalen, stigninger i nettoprisindekset, afgiftsstigninger, ændringer i nettoprisindekset eller hvis Eden Springs i øvrigt fortager en generel ændring af sine priser.
For løbende aftaleforhold gælder med forbehold for Eden Springs ret til at opsige aftalen i henhold til disse Forretningsbetingelser, at Eden Springs skriftligt vil varsle kunden om væsentlige ændringer med et varsel på mindst en måned til udgangen af en måned. Ønsker kunden ikke at acceptere de varslede ændringer, har kunden ret til at opsige den indgåede aftalen med virkning fra det tidspunkt, hvor ændringerne træder i kraft.
11. Ejerskab
For kunder omfattet af Leje køler (rute)” forbliver det lejede udstyr Eden Springs ejendom. Kunden har ikke andet krav på det lejede udstyr ud over, hvad der er angivet i denne aftale.
Stativerne forbliver Eden Springs ejendom i aftalens løbetid og skal returneres efter aftalens udløb.
12. Gebyr på kildevandsdunke
18,9 liters dunke er genanvendelige og bliver genbrugt. Eden Springs opkræver derfor et gebyr, hvis kunden ikke tilbageleverer flasken til Eden Springs i genanvendelig stand. Eden Springs afhenter brugte kildevandsdunke hos kunden uden omkostninger for kunden.
13. Forpligtelser for kunder omfattet af”Leje Køler” (rute)
Udstyr skal opbevares af kunden, og kunden skal varetage vedligeholdelse af udstyret, herunder ved regelmæssig rengøring af maskinen, udløbshanen og drypbakken.
Hvis udstyr bliver beskadiget som følge af kundens fejlagtige håndtering af udstyret, således at udstyret ikke længere kan anvendes til formålet, vil kunden blive opkrævet omkostningerne forbundet med reparation af udstyret.
Kunden bærer ansvaret for det lejede udstyr. Hvis udstyret bliver stjålet eller på anden vis ikke længere er i kundens besiddelse, bliver kunden faktureret et beløb svarende til udstyrets handelsværdi som fastsat af Eden Springs på basis af de aktuelle vejledende priser.
Stativerne skal returneres i samme tekniske og visuelle stand, som da Kunden modtog dem, eksklusive slitage forårsaget af normal brug. I tilfælde af tyveri, tab, ødelæggelse, manipulation, misbrug eller behov for reparation af stativerne, er kunden ansvarlig for skaderne. Afhængigt af de lejede stativers model vil kunden blive opkrævet et beløb på mellem DKK 300 og DKK 600, svarende til den kommercielle værdi af udstyret i henhold til Eden Springs vurdering og de gældende vejledende priser som angivet på vores websted.
14. Misligholdelse
Hvis kunden i betydelig grad undlader at opfylde sine forpligtelser i henhold til disse Forretningsbetingelser (”væsentlig misligholdelse”), har Eden Springs ret til at opsige aftalen straks.
Væsentlig misligholdelse omfatter, men er ikke begrænset til, følgende forhold:
a) Kundens gentagne forsinkede betalinger, hvor Eden Springs som minimum har givet kunden én påmindelse herom;
b) Kunden ophører med at betale, bliver insolvent, tages under rekonstruktionsbehandling eller bliver erklæret konkurs.
Hvis kunden væsentligt misligholder en indgået leje- eller serviceaftale, og Eden Springs som følge deraf ophæver aftalen, vil de resterende betalinger i aftaleperioden forfalde til betaling øjeblikkeligt, fratrukket eventuelt sparede servicegebyrer.
15. Ansvarsbegrænsning
Eden Springs påtager sig ikke ansvar for mangler og tab ud over hvad der fremgår af disse Handelsbetingelser, herunder for indirekte tab.
Eden Springs er ikke ansvarlig for skader på kundens ejendom eller ejendele, der opstår efter at udstyret er blevet leveret til kunden, medmindre andet følger af ufravigelig lovgivning.
Eden Springs påtager sig ikke ansvar for fejl i udstyret forårsaget af, at udstyret bliver anvendt til formål, der ligger uden for den normale brug, kundens forkerte brug, kundens manglende vedligeholdelse af udstyret og skader, der måtte opstå som følge af ændringer eller reparationer foretaget af uautoriserede personer.
16. Overførsel af rettigheder
Eden Springs har ret til at overføre alle rettigheder og forpligtelser i henhold til aftalen med kunden til tredjemand uden forudgående samtykke, herunder i tilfælde af en fusion eller en hel eller delvis overdragelse af aktiverne i Eden Springs.
17. Behandling af personoplysninger
Dine personoplysninger behandles efter vores gældende persondatapolitik.
18.Tvister og klager
I tilfælde af en tvist mellem dig og Eden Springs om forhold, der udspringer af aftalen, kan kunden klage til Eden Springs.
Kunden har også mulighed for at klage til Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Vibor
www.forbrug.dk
Vedrører din klage vores behandling af dine personoplysninger, kan klages indbringes for:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
www. Datatilsynet.dk
19. Lov og jurisdiktion
Enhver tvist, der måtte opstå mellem Eden Springs og kunden i forbindelse med den indgåede aftale, kan indbringes for de danske domstole og skal afgøres efter dansk ret.