Dehydrering: Faktiske fakta

Dehydrering: Faktiske fakta

Køl dig ned med et glas koldt vand!

Vand udgør to tredjedel af menneskekroppen. Vand hjælper med at blødgøre leddene og øjnene, hjælper fordøjelsen, skyller affald og giftstoffer væk af kroppen og holder huden frisk. 

Tidlige advarselstegn på dehydering:

  • Tørstig og ør
  • Tør i munden
  • Træthed 
  • Mørkfarvet og stærkt ildelugtende urin
  • Tisser mindre ofte end normalt

Det er almindeligt kendt, hvor farligt og potentielt livstruende dehydering kan være, men hvad er virkningerne af let dehydrering?

I følge forskerne er følelsen af tørst, som vi alle oplever, ofte en indikation på, at vores krop allerede lider af dehydrering. Faktum er, at et nyt studie har vist, at selv ved lettere dehydrering påvirkes vores humør og koncentrationsevne. Følelsen af tørst, træthed og irritation er diskrete advarsler fra kroppen om, at det er på tide at indtage væske for at stoppe yderligere symptomer som hovedpine og svimmelhed.

Voksne skal drikke mindst seks til otte glas vand om dagen, for at opretholde væskebalancen. Hvis man dyrker motion, skal man naturligvis drikke mere vand. Det kan i løbet af stressede arbejdsdage være let at glemme noget så simpelt som at tage et enkelt glas vand. 
Vi giver ofte vores stressede arbejdssituation skylden for, at vi er trætte, har hovedpine og nedsat koncentrationsevne - når vi i stedet faktisk først og fremmest skulle prøve at gå en tur til vandkøleren og give vores hårdtarbejdende hjerner og kroppe det mest livsgivende stof – vand!

Så næste gang du begynder at fornemme nogle af ovenstående advarselstegn på dehydrering – så ved du, hvad du skal gøre!

Her hos Eden har vi et stort udvalg af vandkølere, som passer til alle former for forbrug og behov – klik her 

Vand og velvære