Dette kan ske, hvis du drikker for lidt vand på arbejdet

Dette kan ske, hvis du drikker for lidt vand på arbejdet

Tindingerne dunker, hals og læber føles tørre, og din kollegas stemme lyder mere og mere irriterende. Kan du nikke genkende til det? Hvad du og mange andre oplever, er de tidlige tegn på dehydrering, noget som du nemt kan modvirke – ved at drikke et par ekstra glas vand. Lettilgængeligt vand på din arbejdsplads kan hjælpe dig på vej.

I løbet af en travl dag er det let at springe frokosten eller kaffepausen over, til fordel for et hurtigt mellemmåltid ved skrivebordet, hvilket ofte fører til en lang eftermiddag, når trætheden begynder at melde sig. Mange tackler energidykket med noget sødt – men et par glas vand kan give et både bedre og mere langsigtet energiboost.

Vigtigt at drikke vand

Et voksent menneske består af mere end 60 procent vand, og på en typisk dag forbruger din krop i sig selv omkring tre liter vand – nogle gange mere, hvis du anstrenger dig med motion, høj koncentration eller anden aktivitet. Uanset om du sidder ved et skrivebord eller rør dig i løbet af dagen, forbruger kroppen altså en stor mængde væske – og hvis depoterne ikke fyldes i samme takt, risikerer du at afslutte dagen med en dundrende hovedpine, svimmelhed og muskelkramper.

Vi får omkring halvdelen af den væske, som kroppen har brug for til at holde sig på et godt niveau, fra kosten, resten skal fyldes på ved hjælp af drikkevarer. Mange tager en kop kaffe i kaffepause eller drikker under måltiderne, hvilket i mange tilfælde er nok til at holde kroppen i balance. Nogle gange kan travlheden på jobbet gøre, at frokostpausen kortes ned, og det ekstra glas vand glemmes. Sidst på dagen eller på vej hjem fra arbejde, har kroppen derfor ikke mere energi og siger fra, ved at du mister koncentrationen, føler dig irritabel, får kramper i musklerne eller bliver akut tørstig. Det påvirker ofte ikke kun dit humør, men også din arbejdspræstation.

Drik vand, før du bliver tørstig

En almindelig årsag til problemer såsom hovedpine, tør hud eller andre tegn på mild dehydrering er, at mange først drikker vand, når de føler tørst.

Tørst er et tegn på, at kroppen selv siger fra, fordi den allerede er ramt af dårlig væskebalance. At tage et glas vand, når du er tørstig, er altså ikke altid en sikkerhed for at undgå hovedpine – du kan dog redde eftermiddagen ved allerede om morgenen at have en vandflaske eller et glas ved siden af dig på arbejdet og derved holde styr på, hvor meget eller lidt du drikker på en dag. Med Eden Springs- vandskølere, -filterkølere eller -vandflasker bliver det endnu nemmere at holde styr på dit vandindtag – og dermed holde dig ovenpå på arbejdet.

5 almindelige symptomer på, at du ikke drikker nok vand

1. Du bliver træt og ukoncentreret

Hvis energien er ved at være lav, og du opdager, at du mister fokus på jobbet, er det en god ide at tage et glas vand.

2. Du tisser sjældent

En almindelig fejl, som mange mennesker begår, er at drikke mindre vand for at undgå at skulle tisse så ofte. Hvis du bemærker, at du kun har brug for at gå på toilettet et par gange på en arbejdsdag, har du højst sandsynligt brug for at drikke mere vand.

3. Du får dårlig ånde

Når du er dehydreret, reduceres spytproduktionen, hvilket giver bakterier mulighed for at trives. Det resulterer ofte i dårlig ånde – noget, der kan modvirkes ved at drikke et ekstra glas vand.

4. Du får kuldegysninger

Hvis du har siddet i solen for længe eller lige har trænet hårdt, kan du få kuldegysninger. Så snart du begynder at mærke ubehaget, så bør du stoppe al aktivitet, sætte dig i skyggen og drikke masser af vand.

5. Du bliver forstoppet

Da kroppen består af en så stor procentdel vand, er det vigtigt at opretholde det niveau. Når kroppen ikke får nok væske, trækker den vand fra blandt andet din afføring for at kompensere, og så er det, at du nemt kan blive forstoppet.

Kender du til de symptomer på arbejdet? Slip af med dem ved at sørge for, at din arbejdsplads har adgang til en vanddispenser fra Eden Springs.

Vand og velvære