Stresshåndtering

Stresshåndtering

At balancere arbejde og hjem kan forårsage megen stress; nogle enkelte teknikker kan hjælpe med, at forbedre dit velvære og din livskvalitet. 

Tilbringer du mere tid på arbejdet end hjemme? På nutidens globale arbejdsplads med avanceret kommunikation, kan folk arbejde hvor som helst – hjemmefra, i bilen, selv på ferie. Med teknologi som mobiltelefoner, bærbare computere og videokonferencer, kan mange mennesker arbejde længere end førhen og grænsen mellem arbejde og fritid er sløret. Men når dit arbejdsliv og din fritid er ude af balance, kan dit stressniveau stige. 

Stress på arbejdet eller hjemme kan forøge dit stressniveau og føre til anspændelse og spændinger. At knibe øjnene sammen, krumme skuldre, stram kæbe, rygsmerter, kan alle være stresssymptomer. Her er nogle råd til at bekæmpe stressrelaterede muskelspændinger på arbejdet:
1.    Sammenbidte tænder eller tænderskæren
Åben din mund så højt du kan, stræk dine kæbemuskler, hold pause og luk. Gentag 3 gange, og afspænd så din kæbe nedad mod gulvet.
2.    Sammenknebne øjne
Fokusér på en fjern genstand i 10 sekunder, mens du afspænder alle musklerne i ansigtet.
3.    Foroverbøjede skuldre
Løft dine skuldre op mod dine ører, hold pause, og rul så dine skuldre tilbage og ned mod gulvet. Gentag 3 gange.
4.    Rynket pande
Afspænd alle muskler i ansigtet, luk dine øjne, og forestil dig at dit ansigt "smelter" ned mod gulvet.
Det er ikke nemt at jonglere karrierekravene og fritid. For de fleste er det en stadig udfordring. Her er nogle råd fra eksperter om hvordan balancen holdes:
1.    Værn om din fridag
Prøv at planlægge nogle af dine rutinemæssige gøremål på arbejdsdage, så din fridag er mere afslappende. Vask f.eks. én maskinvask om dagen i stedet for at gemme dem alle til din fridag. Det giver dig mere tid til at lave de ting, du holder af.
2.    Før dagbog
Tjek alt det du laver på en uge, herunder arbejdsrelaterede og ikke arbejdsrelaterede aktiviteter. Når du ser mønsteret, så beslut dig for, hvad der skal laves om. Fjern eller uddelegér de aktiviteter, du ikke holder af, eller som ikke er af højeste prioritet.
3.    Tidshåndtering
Organiser husholdningsopgaver effektivt, f.eks. vask en maskine vasketøj hver dag, i stedet for at gemme det til din fridag.
4.    Pas på dig selv
Afsæt nogle timer hver dag til en aktivitet, du holder af, såsom at læse, lytte til musik eller dyrke din yndlingssport eller hobby. Det vil hjælpe dig med at koble af efter en hektisk dag.
5.    Få nok søvn
Der findes ikke noget så stressende og potentielt farligt som at arbejde når du ikke har fået søvn nok. Ikke bare påvirkes din produktivitet – du kan også lave dyre fejl. Du kan da få tid til selv at arbejde mere og rette op på disse fejl.
6.    Kommunikere tydeligt
Undgå tidskrævende og frustrerende misforståelser ved at kommunikere klart. Stil spørgsmål, tag notater, skriv lister osv., så du har styr på din tid. Det er tidsbesparende i det lange løb.
7.    Sæt en aften til side hver uge til fritidsinteresser
træk telefonstikket ud, sluk for computer og TV og find nogle aktiviteter du kan gøre med familie og venner. At lave tid til folk og fritidsinteresser du nyder, vil foryngre dig.
8.    Styrk dit supportsystem
I tider med stress, kan det ofte hjælpe at tale om det med et familiemedlem, en ven eller kollega, som du stoler på. Du kan også vælge at få professional hjælp, såsom din læge, en psykolog eller en vejleder.

Velvære på arbejdspladsen