Miljøbevidsthed - hvorfor er det vigtigt for virksomheder, og hvordan kan det fremmes blandt ansatte og kunder?

Edens verden

Vi hører nye rapporter næsten hver dag om de negative påvirkninger, mennesker har på miljøet: Øgede kuldioxidemissioner, smeltende gletsjere, klimaændringer, voksende affald - Vi mennesker er ansvarlige for alle disse ændringer. Mange virksomheder har derfor besluttet at deltage i kampen for et bedre miljø. Men hvilke miljøbevidste forholdsregler tager de faktisk?

Omsorg for miljøet = sundhedspleje
International forskning fra Tetra Pak-indekset 2019 bekræfter, at forbrugere betragter miljø- og sundhedsmæssige problemer som de største problemer. To tredjedele af de adspurgte mente, at vi var på vej mod en økologisk katastrofe.

Sundhed og miljø er længe blevet betragtet som to separate områder, men nu er tendenserne ændret. Næsten tre ud af fem forbrugere mener, at deres helbred og trivsel har en stærk forbindelse til miljøet. Miljøproblemer, der tidligere blev opfattet som abstrakte og fjerne, er nu blevet et personligt problem. Forbrugerne bliver i stigende grad opmærksomme på miljøpåvirkningens indvirkning på dem - ikke kun på deres fysiske, men også på deres mentale sundhed.

Miljøbevidsthed, især blandt de unge, er steget markant. Unge mennesker forventer at være sundere og leve længere end deres forældre. Derfor sætter de pris på en miljøbevidst livsstil. Dette afspejles ikke kun i forbrugerens beslutning, men også i medarbejdernes adfærd på arbejdspladsen.

Forbruget af miljøvenlig mad og drikke er steget meget i de senere år. Årsagerne hertil synes at være baseret på en øget bevidsthed om sundhed og miljø. Produkter som mælk, vand, kokosvand eller vegetabilske drikkevarer, der er forarbejdet så lidt som muligt, er de mest populære drikkevarer.

På arbejdspladsen går de ansatte mere og mere om fordelene, de tilbydes, for eksempel med hensyn til frugtens oprindelse, at kaffe og te skal være Fair Trade-mærket, og at emballagen skal være miljømæssig smart, så f.eks. forbruget af små plastflasker reduceres.

Edens kildevandsbeholdere indeholder 18,9 liter vand og stammer fra lokale kilder. Kildevandskølerne er udviklet med respekt for miljøet og er et perfekt eksempel på et produkt, der er i tråd med de grønne tendenser. En anden klar tendens er den øgede anvendelse af filterkølere, hvor forurenende stoffer, sedimenter og bakterier fjernes fra hanen ved hjælp af et filter.

Genbrug - emballering kommer til live
Emballering, og især dens oprindelse, spiller en nøglerolle, da genbrug er den første ting, mange mennesker tænker på, når de taler om økologi. Undersøgelsen fra Tetra Pak Index 2019, der er nævnt ovenfor, viser, at fire ud af fem forbrugere foretrækker at betale mere for miljøvenlig mad og emballage, mens lidt over to ud af fem er villige til at betale mere for sundere fødevarer. Den negative holdning til plast er meget stærk; Forbrugerne er mere villige til at købe produkter med genanvendelig emballage eller emballage produceret ved genanvendelse.

Andre miljøundersøgelser viser, at mere end halvdelen af de adspurgte hævdede at have medbragt en genbrugs pose med sig i løbet af de sidste to måneder, mens de handlede. Samtidig oplyste en tredjedel af dem, at de nægtede at købe en (plastikpose) i butikken. Ikke desto mindre mener op til 70% af de adspurgte, at ansvaret for genbrug af produkter ligger hos producenterne.

Når det kommer til arbejdsmiljø, kan du se lignende tendenser. Kildesortering og bevidst affaldshåndtering betragtes som grundlæggende. Denne opmærksomhed afspejles i handlinger som:

  • Generel kildesortering
  • Beholdere til brugte batterier, pærer eller kapsler
  • Klistermærker, der påminder alle ansatte om at spare på vandet. 
  • Instruktioner til brug af den rigtige sæbe dosis og kun to papirhåndklæder til at vaske og tørre dine hænder
  • Påmindelser om at slukke for lyset efter at have forladt rummet eller slukke for computeren efter arbejde
  • Meddelelser, der opfordrer medarbejderne til at fravælge udskrivning til fordel for elektroniske dokumenter
  • Sluk for ventilatorer natten over eller i weekenden

Virksomheder investerer i stigende grad i genanvendelig eller genanvendt emballage eller produkter. Dette påvirker ikke kun, hvordan virksomheden opfattes udefra, da miljøbevidste virksomheder også vurderes meget højere af deres ansatte.

I Eden Springs har vi arbejdet med miljøvenlige produkter og genanvendelse i lang tid - for eksempel bruges vandtanke til Edens kildevandskøler mindst 50 gange, før de genanvendes. Bionedbrydeligt og genanvendt kobber fås også. Derudover repareres og genanvendes vores filterkøler så længe som muligt, hvilket reducerer affaldet markant.
I nutidens miljøbevidste samfund skal en succesrig virksomhed tilbyde sine kunder mere end bare produkter og tjenester af høj kvalitet. Forbrugerne forventer et engagement i miljøet. Dette betyder, at den tilbudte mad ikke kun skal være sund, men også fremstilles og distribueres på en miljøvenlig måde. Samtidig bør virksomheder, der ønsker at tiltrække ansatte, også følge en miljøvenlig personalepolitik og bruge en miljøvenlig ledelsestil.

Andre forholdsregler, der træffes for at fremme miljøet, er initiativer såsom ombygning af bygrønne områder, affaldshåndteringsstationer eller programmer, der tilskynder folk til at vælge samkørsel eller andre grønne transportmidler, såsom cykling, offentlig transport eller brug af elektriske køretøjer.

Miljøbevidsthed gennemsyrer også området transport og logistik. Det er godt at starte med foranstaltninger, der sigter mod at have så få produkter på lager som muligt - bestil kun den ønskede mængde varer, koordinere lagre, maksimere lastbilens lastkapacitet, kombinere forskellige belastninger i en levering - undgå tomgang og brug moderne, miljøvenlig logistik.

Nogle virksomheder fokuserer på bæredygtig produktion og miljøinnovation, for eksempel ved at reducere opvarmningsomkostninger, genbruge produktionsaffald og dermed reducere ikke-genanvendt affald til nul eller bruge sprinklervæske i form af kapsler til deres køretøjer. Brugen af tekniske løsninger, der reducerer forbruget af naturressourcer, er også meget værdsat.

Hvilke miljøforanstaltninger har Eden Springs truffet?
Eden Springs har været aktiv inden for forebyggelse af klimaforandringer i mange år. Takket være dette har Eden Springs fået tildelt flere CarbonNeutral®-certifikater. Men hvad betyder dette?

Eden Springs er stolt over at være CarbonNeutral®!
For at neutralisere vores (CO2-aftryk) blev alle CO2- udledninger forårsaget af virksomheden målt. Efterfølgende blev der truffet omfattende foranstaltninger for at undgå disse udledninger.
Foranstaltningerne inkluderer:

  • Reducer papirforbruget
  • Genbrug på alle steder
  • Brug af kilder i nærmiljøet for at undgår lang transport)
  • Brug af hybridbiler
  • Brug af 100% vedvarende energi
  • Miljøvenlige løsninger til kunder


 

Siden 2018, har virksomheden kompenseret for den uundgåelige Co2- udledning ved at købe emissioner og deltage i kompensationsprogrammer. Derefter investeres de finansielle ressourcer fra disse i vedvarende energi i hele Europa.

Der er mange indikationer på, at fødevareindustrien ser ud til at være meget miljøbevidst. Her er en tendens, hvor både sundheds- og miljøområder overlapper hinanden. Dette gør det muligt for virksomheder at opbygge nye relationer med forbrugere eller forretningspartnere baseret på delt ansvar for vores planet. Dette ser ud til at blive mere og mere vigtigt, da ovenstående undersøgelser fortsat indikerer en vis mangel på tillid hos fødevarevirksomheder, når det kommer til sundheds- og miljøbeskyttelse. Derfor bør virksomhederne udvide deres miljøforanstaltninger endnu mere, da en miljøbevidst virksomhed ikke kun er mere effektiv, billigere og mere rentabel, men også betragtes som en mere attraktiv arbejdsgiver.

Relaterede indlæg