VIRKSOMHEDENS VELVÆRE

VIRKSOMHEDENS VELVÆRE
Hvorfor virksomheder begynder at tage sig af det

Der er flere og flere beviser for, at en virksomheds præstation har en direkte forbindelse til medarbejdernes velvære. Da de fleste mennesker bruger størstedelen af den tid, hvor de er vågne, på arbejdet, er det meget logisk, at arbejdspladsen bør være et velværested for medarbejderne. 

Adskillelige internationale virksomheder, som har implementeret sundhedsprogrammer på arbejdspladsen, kan skrive under på den kendsgerning, at medarbejdernes velvære er godt for forretningen. Bestræbelserne på at forbedre medarbejdernes velvære har vist følgende fordele:

  • Reducering af medarbejdernes risiko for sygdom.
  • Omkostningsbesparelse ved reducering af sundhedsrelaterede omkostninger og begrænsning af fravær og skavanker.
  • Øget medarbejdermoral og arbejdsforhold.
  • Forbedret medarbejderproduktivitet.
  • Forbedret finansiel præstation i virksomheden.

Undersøgelser, der er blevet udført i nogle af verdens ledende virksomheder, som f.eks. General Motors, Johnson & Johnson, Procter & Gamble og Chevron, har vist at velværeprogrammer kan være omkostningsgunstige – de kan spare flere penge end de koster, og dermed skabe et positivt investeringsafkast. En nylig undersøgelse, som sammenlignede programmerne i ti Fortune 500 virksomheder, viste at median-investeringsafkastet var $3 i udbytte pr. brugt dollar. 

Virksomheder har opdaget at vandkølere er en af de mest enkle og omkostningseffektive måder til at sørge for velvære på arbejdet. Vigtigheden af vand for den almene sundhed er velkendt, men alligevel drikker mange mennesker ikke tilstrækkeligt. Undersøgelser viser, at medarbejdere med adgang til en vandkøler øger deres forbrug markant og dermed deres sundhed. 

Velvære på arbejdspladsen