Den professionelle pause

Velvære på arbejdspladsen

Da moderne arbejdspladser bliver mere og mere computerstyrede, er vi nu stillesiddende i det meste af vores arbejdstid, og ofte i ganske ukomfortable positioner. Når vi er optaget af den ”virtuelle verden”, har vi en tendens til at være mindre og mindre opmærksomme på vores fysiske fornemmelser og kropsbehov. 

Der er en stigende anerkendelse af vigtigheden af at tage regelmæssige pauser i løbet af arbejdsdagen. Medarbejdere kan drage fordel af et øjebliks afslapning og foryngelse, som forbedrer deres produktivitet og effektivitet. Derudover kan mange erhvervsbetingede sygdomme og skader, som er forårsaget af gentagne traumer og ophobet træthed, forebygges ved ganske enkelt at tage en pause! Disse ”professionelle pauser” viser sig at være nyttige både for den enkelte medarbejders sundhed og virksomhedens bundlinjeresultat. 

Der er fortsat drøftelser om pauserne skal være passive eller aktive, med andre ord, skal medarbejderne strække sig eller bare forblive ubevægelige. Der er dog ingen tvivl om vigtigheden af den professionelle pause. At være et øjeblik væk fra det man foretager sig, hjælper til med at give kroppen og sindet ro, og derved reduceres fysisk belastning og mentalt stress. 

Den professionelle pause giver også mulighed for social kontakt og en mulighed for at imødekomme kroppens fysiologiske behov for vand. Det er i disse øjeblikke af bevægelse, forfriskning og rekreation, at medarbejderne kan forbedre deres individuelle velvære, som til sidst forbedrer virksomhedens præstation. 

Relaterede indlæg